Τετάρτη 30 Ιανουαρίου 2013

Επιστολή


Χαρακτηριστικά της επιστολής
  • Στην επιστολή υπάρχει προσφώνηση και αποφώνηση
  • Αναφέρεται σε ποικίλα θέματα, κυρίως γεγονότα της προσωπικής ζωής
  • Η γλώσσα είναι απλή και χρησιμοποιείται περισσότερο το α΄ και β΄ ρηματικό πρόσωπο
  • Έχει συγκεκριμένο αποδέκτη (σε αντίθεση με το δοκίμιο που απευθύνεται σε ευρύ κοινό)
  • Το ύφος της επιστολής είναι απλό, καθημερινό, ελεύθερο, οικείο ή και επίσημο
  • Σκοπός είναι η επικοινωνία, η ενημέρωση του αποδέκτη της επιστολής.
  • Χρησιμοποιείται επίκληση στη λογική και στο συναίσθημα


Παρασκευή 18 Ιανουαρίου 2013

Γλωσσική άσκηση


 
κατάληψη η [katálipsi] Ο33 :  
1α. η ενέργεια με την οποία κάποιος, με τη χρήση των όπλων, γίνεται κύριος ξένου εδάφους ή ξένης ιδιοκτησίας: Ο Xίτλερ πέτυχε την ~ των περισσότερων ευρωπαϊκών χωρών. ~ πλοίου από πειρατές. H ~ των συνοριακών οχυρών.  
β. αυθαίρετη ή δυναμική εγκατάσταση σε ένα χώρο, από τον οποίο αρνούμαι να απομακρυνθώ: Έγινε ~ του κτιρίου από άστεγους πρόσφυγες. Οι φοιτητές αποφάσισαν ~ της σχολής τους σε ένδειξη διαμαρτυρίας. Έληξαν οι μαθητικές καταλήψεις. || (περιπαιχτικά) για κπ. που δεν αρκείται σε ορισμένο χώρο που του παραχωρήθηκε: Ε, σιγά, θα κάνεις ~ και στο δωμάτιό μου.  
2. η ενέργεια του καταλαμβάνω, τοποθέτηση σε μια θέση, ανάληψη ενός αξιώματος με νόμιμα ή αυθαίρετα μέσα: H πολιτική αναταραχή είχε ως αποτέλεσμα την ~ της αρχής από τους στρατιωτικούς.
[λόγ. < αρχ. κατάληψις (-σις > -ση)
[Λεξικό Τριανταφυλλίδη]

Δευτέρα 14 Ιανουαρίου 2013

Ενδεικτικές απαντήσεις γραπτής εξέτασης


Παραδείγματα και αναλυτική παρουσίαση στην τάξη


Α: περίληψη
Θέμα: Αυξανόμενα κρούσματα βίας στα παιδιά και στις γυναίκες.

Αναφορές σε έρευνες και σε αποτελέσματα στατιστικών στοιχείων, που αποδει­κνύουν τη βία που υφίστανται τα παιδιά σε διάφορες μορφές.
Φαινόμενα ενδοοικογενειακής βίας απέναντι σε γυναίκες.
Προβολή βίας μέσω των Μ.Μ.Ε. Αποδοχή και παθητική στάση απέναντι στη βία.
Οι άνδρες είναι πολύ πιο βίαιοι από τις γυναίκες.

Β1: Ανάπτυξη παραγράφου
Η κακοποίηση των παιδιών ενδημεί στο κοινωνικό μας σύστημα.
Οι έννοιες:
Κακοποίηση των παιδιών
Ενδημώ: α. (ιατρ.) για λοιμώδη νόσο που εμφανίζεται ως ενδημική σε ορισμένο τόπο [= εμφανίζεται τακτικά ή συνεχώς και προσβάλλει περιορισμένο αριθμό ατόμω] β. (λόγ.) μένω διαρκώς σε ορισμένο τόπο.
Κοινωνικό μας σύστημα = στην κοινωνία σήμερα

Β2:  Εντοπισμός τρόπου ανάπτυξης παραγράφου
Ο τρόπος ανάπτυξης παραγράφου είναι με παραδείγματα. Ο συγγραφέας αναφέρει παραδείγματα από την καθημερινή πραγματικότητα (βομβαρδισμοί, απαγωγές, βιασμοί και φόβοι) καθώς και το παράδειγμα της σαραντάχρονης γυναίκας).

Β3: Εντοπισμός τρόπων πειθούς. Αιτιολόγηση.
Στην 1η και 2η παράγραφο χρησιμοποιεί την επίκληση στη λογική με παράθεση τεκμηρίων, όπως αποτελέσματα έρευνας - στατιστικά στοιχεία (20%, μια επιχείρηση αστυνομίας [...] ιερωμένο», «έρευνα που έγινε το 1989 [...] έχει απειληθεί με θάνα­το»).
Στην 4η παράγραφο χρησιμοποιεί την επίκληση στο συναίσθημα με ειρωνεία («Η βία αγγίζει άλλους [. . .] οθόνη της τηλεόρασης») και συναισθηματικά φορτισμέ­νες λέξεις, όπως: τρομάζουν, βιασμός, τρομοκρατία, βασανιστήρια.
Στην τελευταία παράγραφο χρησιμοποιεί την επίκληση στην αυθεντία, αναφερόμενος στον G.P.

Β4: Συνώνυμα
ανακαλύπτουμε:   διαπιστώνουμε, βρίσκουμε
περίεργο:                   παράξενο,
τρομάζουν:              φοβούνται
υφίστανται:              δέχονται, παθαίνουν
αποστροφή:             απέχθεια