Δευτέρα 24 Φεβρουαρίου 2014

Σχολείο και αρχαία μνημεία



Μπορεί το σχολείο να βελτιώσει τη σχέση των μαθητών με τα αρχαιολογικά μνημεία;
της μαθήτριας Σήλιας Β.

  • Σύνδεση της διδασκαλίας των μνημείων με άλλα μαθήματα, όπως για παράδειγμα την ιστορία, τα αρχαία ελληνικά, τη γεωμετρία, την τέχνη. Από τη διαφορετική οπτική γωνία κάθε μαθήματος, θα αναδειχθούν οι διαφορετικές πτυχές των μνημείων, αλλά και του ίδιου του πολιτισμού. Έτσι, θα αποκτήσουν οι μαθητές σφαιρική και ολοκληρωμένη άποψη τόσο γι’ αυτά, όσο και για τον πολιτισμό στον οποίο ανήκουν και εκφράζουν.
  • Χρειάζεται να δοθεί ιδιαίτερη σημασία στον τρόπο με τον οποίο θα γίνει η προσέγγιση και η επίσκεψη των μνημείων. Δηλαδή απαιτείται να είναι οργανωμένη και προετοιμασμένη. Οι μαθητές θα ήταν καλό να έχουν ήδη κάνει έρευνες και εργασίες, ώστε να γνωρίζουν ήδη καλά τα μνημεία, έχοντας συγκεντρώσει στοιχεία όπως το πότε δημιουργήθηκαν, για ποιο σκοπό, από ποιους, εντάσσοντάς τα στην αντίστοιχη ιστορική περίοδο. Έτσι η επίσκεψη σε αυτά θα αποτελεί ένα κίνητρο για έρευνα και μάθηση.
  • Στα πλαίσια του μαθήματος της Ιστορίας, οι μαθητές μπορούν να χωριστούν σε ομάδες και να αναλάβουν να συγκεντρώσουν υλικό και να πραγματοποιήσουν μια εργασία με τίτλο «Τα μνημεία του τόπου μου». Εξάλλου, η Ελλάδα έχει μακραίωνη πολιτιστική παράδοση. Ίχνη της πολιτιστικής πορείας της στο χρόνο, δηλαδή μνημεία, βρίσκονται διάσπαρτα σε κάθε γωνιά της ελληνικής γης. Έτσι, η κάθε περιοχή, η κάθε πόλη και το κάθε χωριό έχει να αναδείξει πολυάριθμα μνημεία, όπως ναούς, αγάλματα, τάφους, επιτύμβιες στήλες, ανάκτορα, θέατρα, αψίδες, υδραγωγεία (ελληνορωμαϊκή αρχαιότητα), ή ακόμα εκκλησίες, μοναστήρια, ψηφιδωτά (βυζαντινή περίοδος) και νεοκλασικά κτίρια, γεφύρια, μύλους (νεότερη ιστορία). Αφού ολοκληρωθεί η έρευνα και παρουσιαστεί το υλικό, μπορεί να διοργανωθεί επίσκεψη των μαθητών στις αντίστοιχες περιοχές.
  • Σε πανελλήνιο επίπεδο, αποτελεσματική θα ήταν η πρόταση να υιοθετούνται και να αναδεικνύονται από σχολεία, μνημεία «υποβαθμισμένα» και άγνωστα στο ευρύ κοινό. Με αυτόν τον τρόπο, χιλιάδες μνημεία σε κάθε γωνιά της ελληνικής γης θα τεθούν υπό την προστασία και τη φροντίδα των νέων και δεκάδες χιλιάδες ελληνόπουλα θα γνωρίσουν άμεσα τον πολιτισμό και την ιστορία της ιδιαίτερης και της μεγάλης πατρίδας τους.
  • Προκειμένου να αναπτυχθεί πνεύμα σεβασμού και αναγνώρισης της αξίας που έχει ο πολιτισμός κάθε έθνους, χρήσιμη θα ήταν και η ιδέα πραγματοποίησης πολιτιστικών ανταλλαγών με γειτονικές χώρες και χώρες μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Με αμοιβαίες επισκέψεις και ξεναγήσεις σε μνημεία κάθε χώρας, θα αναδειχθούν οι κοινές αξίες που ενώνουν τους ανθρώπους, όπως η ειρήνη, ο αλληλοσεβασμός, το κάλλος, η αλληλεγγύη και θα καταδειχθούν οι βανδαλισμοί που προκαλούν η μισαλλοδοξία, ο φανατισμός και ο πόλεμος. Εξάλλου, καθώς κάποιος μελετά μνημεία και στοιχεία πολιτισμού άλλων χωρών, μαθαίνει και κατανοεί καλύτερα το δικό του, μέσα από τη σύγκριση και την αντιπαράθεση στοιχείων.