Παρασκευή 1 Απριλίου 2011

Πληροφορική - Νέες Τεχνολογίες - Διαδίκτυο


Με αφορμή τα κείμενα του σχολικού βιβλίου της Γλώσσας  για την Πληροφορική, τις Νέες Τεχνολογίες και το Διαδίκτυο (σελ. 183-199) «εθελοντές» μαθητές ανέλαβαν και παρουσίασαν στην τάξη διάφορες «όψεις» του θέματος. Συμφώνησαν επίσης για την ανάρτηση του υλικού στο blog του μαθήματος
 Οι υπόλοιποι τους ευχαριστούμε.

Διαδίκτυο και Παραβατικότητα
[μαθητής του Γ4]
Τον 21ο αιώνα με αφορμή την ανακάλυψη και τη χρήση του Διαδικτύου ένα νέο είδος εγκλήματος άρχισε να εμφανίζεται και να λαμβάνει ανησυχητικές διαστάσεις, το ονομαζόμενο διαδικτυακό έγκλημα (cybercrime-internet crime).
Επικοινωνία μέσω Διαδικτύου με σκοπό την αποπλάνηση
Οι νεαροί χρήστες του διαδικτύου απειλούνται από το ιδιαίτερα ανησυχητικό φαινόμενο του “grooming". Με τον όρο αυτό περιγράφονται όλες εκείνες οι διαδικασίες, με τις οποίες ένας ενήλικας προσποιείται κάποιον άλλο μικρότερης ηλικίας, για να προσελκύσει παιδιά και να έρθει σε επαφή μαζί τους στο φυσικό κόσμο, με σκοπό τη σεξουαλική εκμετάλλευση ή/και κακοποίηση. Η επικοινωνία αυτή μεταξύ του ενήλικα και του παιδιού διαρκεί αρκετά, μέχρι το παιδί να νοιώσει ασφάλεια και να δείξει εμπιστοσύνη στον ενήλικα.
Ηλεκτρονικός εκφοβισμός
Μια ανερχόμενη απειλή είναι το "cyberbullying" (ηλεκτρονικός εκφοβισμός). Με τον όρο αυτό περιγράφεται ένα σύνολο ενεργειών, που διαπράττονται συχνά από παιδιά, με σκοπό να εκφοβίσουν συνομηλίκους τους. Πιο συγκεκριμένα, τα άτομα αυτά χρησιμοποιούν τις νέες τεχνολογίες (σελίδες κοινωνικής δικτύωσης, ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, κινητή τηλεφωνία) με τέτοιο τρόπο ώστε να τραυματίζουν ψυχολογικά συνομήλικους τους, στέλνοντας υλικό (φωτογραφίες, video) σε μια ευρύτερη κοινωνική ομάδα και χλευάζοντας τους.
Παιδική πορνογραφία
Είναι ευρέως γνωστό ότι η παιδική πορνογραφία είναι παράνομη και υπόκειται σε ποινικές κυρώσεις. Η έννοια της παιδικής πορνογραφίας καθορίζεται νομικά με διαφορετικό τρόπο σε κάθε χώρα. Ο ελάχιστος ορισμός που δίνεται στον όρο, είναι μία φωτογραφία η οποία παριστάνει ένα παιδί να λαμβάνει μέρος ή να παρουσιάζεται ότι λαμβάνει μέρος σε σεξουαλικές δραστηριότητες. Ορισμένες νομοθετικές διαφορές είναι εάν η κατοχή υλικού παιδικής πορνογραφίας είναι ποινικό αδίκημα ή όχι, κατά πόσο ένα αληθινό παιδί χρησιμοποιήθηκε στη φωτογραφία και εάν οι «πειραγμένες εικόνες» είναι όντως μέρος του παιδικού πορνογραφικού υλικού.
Η νεανική παραβατικότητα στο Internet
Έφηβοι εκβιάζουν και εκβιάζονται, διοχετεύουν φωτογραφίες και video συμμαθητών τους με προσβλητικό και παράνομο περιεχόμενο, εντάσσονται σε ρατσιστικές και άλλες παράνομες οργανώσεις, μπαίνουν σε σελίδες με ακατάλληλο περιεχόμενο, διαδικτυακά καζίνο και παράνομα στοιχήματα. Δυστυχώς τα παιδιά είναι απροστάτευτα από όλους αυτούς τους κινδύνους και τις απειλές, καθώς δεν έχουν την κατάλληλη ενημέρωση και εκπαίδευση σχετικά με την ασφαλή χρήση του Διαδικτύου.

Νέες Τεχνολογίες και Ανισότητες
[μαθήτρια του Γ4]
Τα φαινόμενα κοινωνικής ανισότητας που εμφανίζονται στις ελληνικές πόλεις έχουν ως αιτία -ή έστω ενισχύονται από- τη διείσδυση της νέας τεχνολογίας στην οικονομία, την εργασία και τις καθημερινές αστικές συναλλαγές. Κύρια αιτία για τη σχέση αυτή αποτελεί η άνιση κατανομή των υποδομών της νέας τεχνολογίας, των προϊόντων της και της γνώσης για τη χρήση τους, που ενισχύεται από τη σταδιακή ιδιωτικοποίηση των υποδομών. Η δυνατότητα ή μη σύνδεσης στα τηλεπικοινωνιακά δίκτυα καθώς και η γνώση ή η άγνοια για τη χρήση τους χαρακτηρίζουν τους ανθρώπους και τους τόπους μέσα στην πόλη, προσφέροντας, ή αντίστοιχα στερώντας, ευκαιρίες.
Μέσα από τη διαδικασία αυτή, η νέα τεχνολογία προωθεί φαινόμενα επαγγελματικής πόλωσης, κοινωνικής πόλωσης και κοινωνικού διαχωρισμού που επεκτείνονται από τον πραγματικό στον εικονικό χώρο. Δεν πρόκειται για αντανάκλαση των φαινομένων του πραγματικού στον εικονικό χώρο ή το αντίστροφο, αλλά για μια σχέση διαρκούς αλληλεπίδρασης που τελικά ενισχύει περαιτέρω τα πολωτικά φαινόμενα. Για τους λόγους αυτούς, «η μελλοντική αλλά και η σύγχρονη πόλη μοιάζει έντονα πολωμένη και άδικη, τόπος που κυριαρχείται από ακραίες ανισότητες που υποστηρίζονται από τη χρήση της τηλεματικής από τους τεχνοκράτες, με στόχο τη διατήρηση της ισχύος τους». Η υφιστάμενη κατανομή της χρήσης των προϊόντων νέας τεχνολογίας στις επιμέρους κοινωνικές ομάδες και η παρατηρούμενη διαστική και ενδοαστική ανισότητα στην πρόσβαση σε σύγχρονες υποδομές μειώνουν τα περιθώρια για αισιόδοξες προβλέψεις. Η αυξανόμενη ιδιωτικοποίηση των τηλεπικοινωνιακών υποδομών και η σταδιακή εμπορευματοποίηση του διαδικτύου ενισχύουν περαιτέρω την απαισιόδοξη πρόβλεψη για μια πόλη πολωμένη και άνιση. Φαίνεται ότι η πολυσυζητημένη «κοινωνία της πληροφορίας» έχει τελικά κληρονομήσει από τη βιομηχανική κοινωνία τα στοιχεία της ανισότητας, πολλαπλασιάζοντάς τα.

Η πληροφορική στην εκπαίδευση
[ της Ε.Σ. του Γ4]

Πληροφορική: Η επιστήμη της πληροφόρησης. Σύνολο μεθόδων για τη συλλογή, διαλογή, απομνημόνευση, μετάδοση και χρησιμοποίηση πληροφοριών που επεξεργάζονται αυτόματα, με βοήθεια προγραμμάτων, σε ηλεκτρονικούς υπολογιστές.

Η εισαγωγή και η ενσωμάτωση της πληροφορικής τεχνολογίας στην εκπαίδευση αποτελεί προτεραιότητα κάθε σύγχρονης κοινωνίας και διασφαλίζει την ισότιμη συμμετοχή των πολιτών στην ανταγωνιστική Κοινωνία της Πληροφορίας.
  • Ο χαρακτήρας της εκπαίδευσης πρέπει να αναπροσαρμόζεται στις εκάστοτε απαιτήσεις της κοινωνίας.
  • Η εκπαίδευση μπορεί να χρησιμοποιήσει, εντάσσοντας στους μηχανισμούς της, τον ίδιο τον υπολογιστή είτε ως εργαλείο διδασκαλίας, είτε ως επικοινωνιακό μέσο.
  • Οι μαθητές μπορούν να έχουν πρόσβαση μέσω του ηλεκτρονικού υπολογιστή σε πολλές πηγές για κάποιο θέμα μέσα στο πλανητικό χωριό.
  • Υπάρχει η δυνατότητα της τηλεδιάσκεψης κατά την οποία μπορούν οι μαθητές να επικοινωνήσουν με άλλα σχολεία για μια αμφίδρομη και απτή ανταλλαγή ιδεών και πολιτισμών.
  • Η τεχνολογία μπορεί να χρησιμοποιηθεί από άτομα με ειδικές ανάγκες, ‘ώστε να δοθεί η ευκαιρία για απασχόληση και πνευματική δημιουργία.
  • Δημιουργία ιστοσελίδων και εκπαιδευτικών κόμβων. Έτσι τα παιδιά θα έχουν τη δυνατότητα να εκφράσουν τις ιδέες τους ή να γίνουν αποδέκτες διαφορετικών απόψεων από άλλα παιδιά ενισχύοντας τις ανταλλαγές ιδεών.
  • Ο ηλεκτρονικός υπολογιστής δε θα πρέπει να μετεξελιχθεί σε ένα μηχάνημα που θα υποκαταστήσει το δάσκαλο, αλλά σε ένα εποπτικό και επικοινωνιακό, σύγχρονο μέσο που συναρπάζει τους μαθητές και θα αλλάξει το ρόλο του δασκάλου μετατρέποντάς τον από μεταδότη γνώσεων σε συντονιστή, οργανωτή και υποστηριχθεί της μάθησης.

Δεν υπάρχουν σχόλια: