Τετάρτη, 7 Νοεμβρίου 2012

Θανατική ποινή

Θανατική Ποινή

Συγκέντρωση και επιμέλεια υλικού από τη μαθήτρια

Βαρβάρα Οι. (Γ3)

 

Θανατική είναι η ανώτερη ποινή που επιβάλλεται σε καταδικασμένους.

Η εμφάνιση   της θανατικής ποινής   είναι πολύ παλιά, χάνεται στα βάθη των αιώνων. Οι πρώτες θρησκείες θέσπισαν και εφάρμοζαν τη θανατική ποινή, όπως συνέβαινε   στον κώδικα του Χαμουραμπί. Ο Δίας με τον κεραυνό   του θανάτωνε όποιον   κακουργούσε. Ακόμη και τα Εκκλησιαστικά δικαστήρια στο Μεσαίωνα καταδίκαζαν σε θάνατο, π αρά το αξίωμα   «Ecclesia abhorret a sanguine» (η εκκλησία απεχθάνεται το αίμα).
Στην Ευρωπαϊκή Ένωση έχει καταργηθεί, ενώ εφαρμόζεται ακόμη σε χώρες όπως οι ΗΠΑ και η Κίνα. Στην Ελλάδα καταργήθηκε με το άρθρο 33 του νόμου 2172/1993 {ΦΕΚ Α' 207). Σύμφωνα με τη Διεθνή Αμνηστία, 139 χώρες έχουν καταργήσει τη θανατική ποινή. Το 2010, μόνο μία χώρα, η Γκαμπόν, κατήργησε τη θανατική ποινή για όλα τα εγκλήματα. Κατά τη διάρκεια του 2010, 23 χώρες εκτελούνται 527 κρατούμενοι και τουλάχιστον 2.024 άνθρωποι καταδικάστηκαν σε θάνατο σε 67 χώρες. Περισσότεροι από 17.833 άνθρωποι βρίσκονται σήμερα υπό ποινή του θανάτου σε όλο τον κόσμο.
 


Η θανατική ποινή εφαρμόζεται με διάφορες μεθόδους:
 
ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΑ ΥΠΕΡ ΤΗΣ ΚΑΤΑΡΓΗΣΗΣ ΤΗΣ

α. Κανένας δεν έχει το δικαίωμα να αφαιρεί τη ζωή του ανθρώπου, εκτός από την υπέρτατη δύναμη που την έδωσε. Η ζωή θεωρείται ιερή και αναφαίρετο δικαίωμα του κάθε ανθρώπου. Η αφαίρεσή της αποτελεί προσβολή και κατάφωρη παραβίαση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Η γνώμη που δέχεται το σύστημα της ταυτοπάθειας " όφθαλμόν ἀντἰ όφθαλμοῦ " χαρακτηρίζεται το λιγότερο... απάνθρωπη.
β. Αποτελεί πράξη που αποκτηνώνει τον άνθρωπο και παραπέμπει σε ενέργειες λαών που βρίσκονται σε ημιάγρια κατάσταση.
γ. Η επιβολή της ελάχιστα συντελεί στην αποτροπή διάπραξης εγκληματικών πράξεων.
δ. Η εξόντωση του εγκληματία καταργεί την ουσία της επιβολής των ποινών, που είναι ο σωφρονισμός του παρανομούντος.
ε. Με την επιβολή της δε θεραπεύεται ο πόνος των συγγενών του θύματος, απλώς προκαλείται κάποια παροδική ελάφρυνση.
στ.Υπάρχει πάντοτε η περίπτωση της δικαστικής πλάνης ἠ των "στημένων δικών" σε καθεστώτα και χώρες που δε φημίζονται για τη δημοκρατία τους. Σ΄ αυτή τη περίπτωση είναι αδύνατη η επανόρθωση της αδικίας.
ζ. Με την πρόοδο και εξέλιξη του πολιτισμού η ποινή του θανάτου γίνεται όλο και πιο απεχθής. Είναι ηθικό στίγμα, κορυφαία βαρβαρότητα. Αποτελεί βάναυσο ψυχικό βασανισμό για τα θύματα και ο πολιτισμός μας απαγορεύει τα βασανιστήρια.
η. Η θανατική ποινή είναι ποινή απόλυτη, που δεν επιδέχεται διαβάθμιση, προσόν που πρέπει να έχει κάθε ποινή.
θ. Αν καταργηθεί η ποινή του θανάτου, μπορεί να προστατευθεί η κοινωνία αποτελεσματικά μ΄ άλλες ποινές, όπως τα ισόβια δεσμά.


ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΑ ΥΠΕΡ ΤΗΣ ΕΠΙΒΟΛΗΣ ΤΗΣ

α. Μερικά εγκλήματα είναι τόσο ειδεχθή και προδίδουν τέτοια ηθική πόρωση που κάθε άλλη μορφή σωφρονισμού θα ήταν ματαιοπονία. Η κοινωνία όμως πρέπει να προστατευτεί.
β. Η γενική πρόληψη του εγκλήματος εξασφαλίζεται καλύτερα με τη διατήρηση της θανατικής ποινής, πιστεύουν πολλά ανατολικά κράτη της Ευρώπης, όπως και η Ισπανία. Στην Αγγλία και Γαλλία, που καταργήθηκε η θανατική ποινή, αποδίδουν την αύξηση της εγκληματικότητας σ΄αυτήν την κατάργηση και συζητιέται η επαναφορά της, τουλάχιστον, για ορισμένα εγκλήματα.
γ. Το κράτος με την επιβολή της φανερώνει πόσο μεγάλη αξία έχει η ανθρώπινη ζωή (φόνος) ή ύψιστα αγαθά της πολιτείας (εσχάτη προδοσία). Αυτά τα προστατεύει από τον εγκληματία.
δ. Με την επιβολή της η Πολιτεία δείχνει έμπρακτα το ενδιαφέρον της για την προστασία των πολιτών.
ε. Με τη θανάτωση του εγκληματία θα προστατευθεί το κοινωνικό σύνολο, γιατί θα επιδράσει αποτρεπτικά στη διάπραξη παρόμοιων εγκλημάτων.
στ. Αποτελεί πράξη δικαιοσύνης και ικανοποιείται το κοινό περί δικαίου αίσθημα και ιδιαίτερα ικανοποιούνται οι συγγενείς του θύματος.
ζ. Εκμηδενίζεται ο κίνδυνος διάπραξης και άλλων εγκλημάτων σε περίπτωση δραπέτευσης του δράστη.
η. Επιβαρύνεται υπερβολικά το κράτος για την ασφαλή φύλαξη επικίνδυνων εγκληματιών, διότι υπάρχει κίνδυνος τέλεσης νέων εγκλημάτων εντός της φυλακής εις βάρος άλλων κρατουμένων.

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
       
 Για την αποφυγή της αναπαραγωγής των φαινομένων κοινωνικής νοσηρότητας , χρειάζεται να επισημανθούν τα βαθύτερα κοινωνικά αίτια που τα προκαλούν και αυτά να προληφθούν. Απαιτείται ,λοιπόν , ολοκληρωμένη διαπαιδαγώγηση των ατόμων από νεαρή ηλικία, ώστε να αποκτούν ήθος και κοινωνική συνείδηση και να μην στρέφονται στη βία και στο έγκλημα.
1.   Η οικογένεια και το σχολείο οφείλουν να προσφέρουν ανθρωπιστική παιδεία στους νέους με στόχο τη σφαιρική καλλιέργεια της προσωπικότητάς τους, της απόκτησης γνώσης αλλά και ηθικής, ώστε να τηρούν τους νόμους και να μην παραβιάζουν την πρέπουσα λειτουργία της κοινωνίας.
2.  Τα μέσα ενημέρωσης που σήμερα έχουν τεράστια εμβέλεια και επίδραση οφείλουν να ενημερώνουν έγκαιρα, ώστε οι πολίτες να γνωρίζουν τις υποχρεώσεις τους και τις διατάξεις νόμων γενικότερα. Επίσης να μην ηρωποιούν συχνά αντικοινωνικούς τύπους και να προβάλλουν έτσι αρνητικά πρότυπα στους νέους. Η αναβάθμιση των εκπομπών τους και η προβολή πνευματικών και ηθικών αξιών θα καλλιεργήσουν την προσωπικότητα του πολίτη , ώστε να συμπεριφέρεται ενάρετα  και κόσμια.
3. Το κράτος έχει χρέος να προσφέρει στους νέους ευκαιρίες συμμετοχής στην κοινωνική ζωή, ώστε ο πολίτης να αισθάνεται χρήσιμος και να μην καταλήγει από αντίδραση στη χρήση βίας. Είναι απαραίτητο να φροντίσει για την καταπολέμηση της ανεργίας και της αξιοκρατίας που αποκαρδιώνουν πολλούς νέους και τους οδηγούν σε αντικοινωνικές εκδηλώσεις. Με την προσφορά κατάλληλων συνθηκών εργασίας , κοινωνική πρόνοια, ασφάλιση , περίθαλψη, με την πραγματοποίηση κοινωφελών έργων και έργων υποδομής δείχνει το ενδιαφέρον τους για τη μόρφωση και την ποιότητα ζωής του πολίτη, οπότε και ο τελευταίος νιώθει την υποχρέωση να σεβαστεί τους νόμους της πολιτείας και να ενδιαφερθεί για το κοινό καλό χωρίς να οδηγείται σε πράξεις βίας και εγκληματικότητας .

Ο εγκληματίας γ ί ν ε τ α ι ...δεν γ ε ν ν ι έ τ α ι. Γι΄ αυτό η κοινωνία έχει χρέος με την ανάλογη αγωγή και μόρφωση των μελών της να τα αποτρέψει από το έγκλημα. Η καλύτερη πρόληψη του εγκλήματος και η προστασία της κοινωνίας επιτυγχάνονται με την καλλιέργεια της συνείδησης και την κοινωνική δικαιοσύνη..


Ας θυμηθούμε τα λόγια του Β. Ουγκώ " όπου ανοίγει ένα σχολείο, εκεί κλείνει μια φυλακή.
". Ο σωφρονισμός του δράστη θα έχει καλύτερα αποτελέσματα από την βάρβαρη ενέργεια της θανατικής καταδίκης

Ας προβληματιστούμε με το σύνθημα του Ο.Η.Ε.:
«Why kill people, who kill people,
to show people that killing people is wrong?».

(Γιατί να σκοτώνουν ανθρώπους, οι οποίοι σκοτώνουν ανθρώπους, για να δείξουμε στους ανθρώπους ότι το να σκοτώνεις ανθρώπους είναι λάθος;)

  

Εκτελέστηκε τη βραδιά των εκλογών

Ένας αμερικανός θανατοποινίτης εκτελέστηκε χθες βράδυ στην Οκλαχόμα, στις νότιες ΗΠΑ, μεσούσης της εκλογικής βραδιάς.
Τα τελευταία λόγια του αφορούσαν τη μάχη για το Λευκό Οίκο, όπως ανακοίνωσαν οι σωφρονιστικές αρχές.
Η δήλωση του θανάτου με θανατηφόρα ένεση του Γκάρι Τόμας Άλεν έγινε στις 18:10 τοπική ώρα (01:10 ώρα Ελλάδος σήμερα), σχεδόν μια ώρα πριν κλείσουν οι κάλπες σε αυτή την πολιτεία.
Ο 56χρονος Αλεν είχε καταδικαστεί σε θάνατο για τη δολοφονία, το 1986, της 24χρονης μητέρας των δύο μικρών παιδιών του, η οποία μόλις τον είχε εγκαταλείψει. Ο Άλεν είχε χάσει ένα μάτι του σε ανταλλαγή πυρών με έναν αξιωματικό της αστυνομίας που τον καταδίωκε για να τον συλλάβει μετά το φονικό.
Οι δικηγόροι του είχαν ζητήσει μάταια να απαλλαχθεί από την ποινική ευθύνη ο άνδρας αυτός που είχε νοσηλευτεί με ψυχολογικά προβλήματα και είχε βαρύ ιστορικό αλκοολισμού και χρήσης ναρκωτικών, σε πολλές προσφυγές τους ενώπιον της δικαιοσύνης. Το Ανώτατο Δικαστήριο απέρριψε και το τελευταίο αίτημα χθες Τρίτη.
Είναι ο πέμπτος κρατούμενος που εκτελείται φέτος στην Οκλαχόμα, την 36η πολιτεία των ΗΠΑ, σύμφωνα με το αμερικανικό κέντρο ενημέρωσης για τη θανατική ποινή.

Πηγή: ΑΜΠΕ

 


Δεν υπάρχουν σχόλια: